Övningar som stärker ansiktsmuskler och förebygger rynkor!

By

Ansiktsmusklerna spelar en stor roll i våra uttryck och känslor. De gör det möjligt för oss att le, gråta, skratta och visa en mängd av känslor. Men med tiden kan vardagens stress och den naturliga åldringsprocessen leda till att rynkor utvecklas på huden.

Lyckligtvis finns det övningar som stärker ansiktsmuskler och därmed förebygger rynkor. Dessa övningar kan vara ett effektivt och naturligt sätt att upprätthålla ungdomlig spänst och förebygga uppkomsten av fina linjer.

Vikten av att träna ansiktsmusklerna

Att träna ansiktsmusklerna är något som ofta förbises när det kommer till personlig träning. Ändå är det precis som med alla andra muskler i kroppen, de behöver motion och stimulans för att bevara sin spänst och elasticitet.

Genom att regelbundet utföra övningar som riktar sig till ansiktsmusklerna kan du bidra till en förbättrad blodcirkulation och därmed även till förbättrad näringstillförsel till huden. Det här leder i sin tur till att huden kan behålla sin fasthet och minska sannolikheten för rynkbildning utan att du behöver använda en antirynkkräm.

Grundläggande principer för ansiktsgymnastik

Innan du börjar med ansiktsgymnastik är det viktigt att förstå några grundläggande principer. För det första bör ansiktsövningarna göras framför en spegel för att säkerställa rätt teknik och för att undvika att överdriva ansiktsuttrycken, vilket kan vara kontraproduktivt. Du kan antingen använda dina fingrar eller redskap som gua sha för att göra dina övningar.

För det andra, starta med en ren hy och tvättade händer för att förhindra att smuts och bakterier överförs till ansiktet. Och till sist, håll en god hållning under utförandet av övningarna – en rak rygg och avslappnade axlar hjälper dig att fokusera på rätt muskelgrupper.

Övningar för pannan

Pannan är ett vanligt område för uppkomsten av rynkor, särskilt de horisontella linjer som ofta kallas “bekymmersrynkor”. En bra övning för att motverka dessa är att placera båda händernas pekfingrar i mitten av pannan och sedan försiktigt trycka fingrarna utåt, medan du spänner pannan.

Håll spänningen i några sekunder och slappna sedan av. Upprepa övningen 10 gånger för att träna pannmusklerna.

Förstärkning av ögonområdet

Ögonens område är också känt för tidiga ålderstecken, såsom kråksparkar. För att öva området runt ögonen kan du använda dina två pekfingrar för att försiktigt trycka ner på punkterna där kråksparkarna brukar uppstå.

Samtidigt försök att blinka, vilket resulterar i att de yttre ögonmusklerna arbetar mot motståndet. Denna övning hjälper till att stärka musklerna runt ögonen.

Övningar för kinderna

Välfyllda kinder associeras ofta med ungdom och vitalitet. För att stärka kindmusklerna och främja en plump effekt, kan du utföra “fiskmun-övningen”. Dra in kinderna och håll läpparna som om du skulle säga bokstaven “O”, likt en fisk.

Håll denna position och försök sedan att le medan du håller kindmusklerna spända. Detta bör kännas i musklerna i dina kinder.

Träna käkmusklerna

För att definiera käklinjen och förebygga löst hängande hud kan du göra övningen som kallas “käkspännaren”. Titta rakt fram och placera dina pekfingrar precis under käkbenen.

Öppna sedan munnen lite och gör en dragande rörelse med underkäken, som om du skulle börja gäspa. Försök hålla kvar dragningen i några sekunder och slappna sedan av. Upprepa denna övning flera gånger för att stärka käkmusklerna.

Mun och läppar

För att motverka rynkor runt munnen och stärka läppmusklerna kan du göra “läppsträckningen”. Spänn ihop läpparna som för en puss, håll i några sekunder och sträck sedan ut dem i ett brett leende. Håll leendet och känn hur spänningen bygger upp i läpp- och munområdet innan du slappnar av. Upprepa denna övning 10-15 gånger.

Avslappnande övningar för hela ansiktet

Eftersom stress kan bidra till rynkbildning, är avslappnande övningar lika viktiga som de som stärker musklerna. En enkel men effektiv metod för att slappna av ansiktsmusklerna är att djupt andas in genom näsan, hålla andan i några sekunder och sedan djupt andas ut genom munnen samtidigt som du medvetet slappnar av musklerna i ansiktet.

Denna avslappningsteknik kan göras när som helst under dagen och hjälper till att minska spänning. Genom regelbunden ansiktsgymnastik kan du effektivt bidra till att minska bildandet av rynkor och behålla en frisk lyster i huden.

Kom ihåg att vara försiktig och tålmodig då, precis som med all annan träning tar det tid att se resultaten. Men med uthållighet och rätt teknik blir ditt ansikte starkare och mer motståndskraftigt, vilket bidrar till ditt välbefinnande och din naturliga skönhet.